First week of school!



Sinds kort ben ik begonnen met mijn nieuwe opleiding op het Mediacollege Amsterdam. Ik volg de opleiding media redactie medewerker en vind het tot nu toe heel leuk! Vandaag vertel ik wat we in de eerste week allemaal hebben gedaan. 


Maandag:
De eerste dag liep ik op school naar binnen. Bij de ingang stonden een paar docenten die je naar het juiste lokaal stuurde. Voor mij stond een meisje die in de klas MR1A zat. Ik zit ook in de klas, dus zei snel “Ik zit daar ook in!”. Ze stelde zich voor als Yerin en we liepen samen naar boven. Eenmaal boven aan gekomen kwam er nog een meisje bij ons lopen. Ze heette Rowan en bleek ook bij ons in de klas te zitten. Met z’n 3e liepen we naar het lokaal waar we moesten zijn en gingen langs elkaar zitten. Langzaam aan kwamen er steeds meer mensen binnen lopen en de klas raakte steeds voller. Toen het eenmaal 9 uur was begonnen we met de ‘les’. We begonnen met een kort voorstelrondje. Vervolgens legde onze slb’er  van alles uit over de opleiding, waarvan ik drie kwart alweer na 10 minuten was vergeten. Toen was het tijd voor pauze! We stonden met een hele groep bij elkaar. Het was nog best ongemakkelijk, omdat niemand wist wie wie was. Eenmaal weer terug in de klas gingen we speed daten. Je kreeg 2 minuten de tijd om met de persoon tegen over je te praten. Na die twee minuten schoof je een stoel op, tot dat je iedereen had gehad. Hier heeft aardig wat tijd in gezeten, aangezien we met een best grote klas zijn. Na de speeddates was het dan ook alweer tijd om naar huis te gaan. Ik liep samen met Marit, een ander meisje uit mijn klas naar de metro’s en gingen toen weer op weg naar huis.

Dinsdag:
 Op de tweede dag begonnen we net zo als de eerste dag weer om 9 uur. Ik kwam ongeveer een kwartier eerder aan en zag al meteen een groepje staan die ik herkende van de dag ervoor. Ik besloot er bij te gaan staan en samen naar de klas te lopen. Deze dag gingen we een filmpje maken. We hadden groepjes gemaakt en iedereen moest een idee voor een filmpje verzinnen. Er waren een paar dingen die in het filmpje moesten komen. Zo moest iemand zeggen “Wat heb ik nou toch aan mijn broek hangen?”, er moest een eend in voor komen en we moesten de polonaise gaan lopen. We bedachten allemaal een filmpje en uiteindelijk gingen we stemmen welk filmpje het werd. Na dat het filmpje was gekozen moesten we de taken gaan verdelen. Uit elke groep moesten twee mensen naar voor komen die wouden regisseren, filmen, geluid opnemen of een andere taak op zich wou nemen. Uit ons groepje ging ik naar voren, omdat ik het leuk vind om met camera’s te werken. Ik werd dan ook gekozen om te gaan filmen. Vervolgens mocht iedereen pauze gaan houden, op die gene die dus een taak op zich hadden gekregen na. We kregen uitleg over hoe de camera werkte en hoe je alles nou goed in elkaar kunt zetten. Na dat iedereen terug was gingen we naar buiten om dan ook echt te gaan filmen. Dit ging vrij sloom en totaal niet soepel. We hebben er dan ook heel veel tijd in gestoken, terwijl ik het eindresultaat niet zoveel aan vind. Na dat we klaar waren om te gaan filmen mocht iedereen, op de editors na naar huis. De tweede dag zat er dus alweer op.

Woensdag:
Zelf vond ik de woensdag de leukste dag. We moesten met twee personen een stopmotion over elkaar maken. Ik werkte samen met Marit. We tekende een script uit en besloten toen om het met klei te gaan maken. Het filmpje van Marit ging over tekenen. Het poppetje die we hadden gekleid ging naar een kast toe om papier en potloden te pakken, hij liep telkens op en neer om steeds weer een nieuw onderdeel te pakken. Toen hij alles had ging hij zitten en begon met tekenen. Nadat de tekening af was liep hij naar de muur en hing hij hem op. Voor mijn eigen stopmotion had ik mijn spiegelreflex meegenomen. Mijn filmpje ging dan ook over bloggen. Het veel kleinere gekleide poppetje klom op mijn camera om bij de foto knop te komen. Hij drukte er op en sprong er vervolgens van af. Daarna liep hij naar een computer en begon met het tikken van een blog en die foto er bij te zetten. Als laatste publiceerde hij het artikel en toen was het ook alweer klaar. Nadat we klaar waren hadden we nog een kort persoonlijk gesprekje met onze slb’er over hoe we dit schooljaar voor ons zien. Toen ik aan de beurt was bleven Rowan, Nicole, Marit en Yerin op me wachten. We gingen met z’n alle naar het station en splitste daar. De derde dag zat er al weer op.

Donderdag:
De laatste dag van de eerste week was alweer aangebroken. Op vrijdag hadden we vrij, dus dat was natuurlijk wel lekker. We zouden een gps tocht hebben, maar het weer werkte hier niet echt bij mee. Toen we op school aan kwamen kregen we dan ook te horen dat het gelukkig niet door ging. Ze hadden snel een vervangende opdracht voor ons geregeld. We moesten in tweetallen een histogram foto maken. Je kiest een overleden persoon, zoekt een foto en een passende tekst, voor wat hij als hij in deze tijd geleefd had op Instagram zou zetten. Ik werkte weer samen met Marit. We besloten Hitler te pakken en verzonnen de tekst “I give a workshop for a better concentration! #camp”. Misschien een beetje hard, maar stiekem toch ook wel weer erg grappig. Meer hebben we die dag ook niet meer gedaan. Deze dag was dus een beetje tijdverspilling, maar de reden waardoor dit kwam was dan ook totaal niet fijn. Als het weer nou gewoon mee had gewerkt weet ik zeker dat dit een leuke dag was geworden.

Al met al vond ik het een leuke week. We hebben onze klasgenoten goed leren kennen en hadden ‘redelijk’ leuke opdrachten. Ik was helemaal klaar voor de tweede week!
Welke opleiding volg jij? Laat het weten in een reactie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten